tirsdag, april 17

globetrotteren 2

i løpet av det siste halve året har jeg besøkt 3 forskjellige europeiske storbyer. praha (november06), paris (februar07) og berlin (mars07). det var 3 forskjellige byer med mange forskjellige inntrykk. praha var klassetur med en entusiastisk lærer i spissen som tidligere hadde jobbet som skuespiller der og hadde masse å vise oss. paris var tur med mamma som hadde vært der 100 ganger før og som visste akkurat hvor vi skulle gå. berlin var klassetur igjen med en artig vegard vinge og sitt sikkert-sykest-i-verden teater. der paris var mat, var berlin øl med store bokstaver. og der berlin var øl, var praha varm vin og baf (en slags kanelbolleting de stekte i en bod. vi fikk senere vite at det ikke var bakverket som het baf, men boden. de stussa litt hver gang vi kjøpte). praha var fine bygninger og bakgårder som så ut som om de var tatt ut ifra tre nøtter til askepott. paris var bygninger som var kjent over hele verden og var litt snirklete og pittoreskt. berlin var røft med lange gater og store lagerbygninger hvor de satte opp fysisk teater i dets rette forstand. dessuten lignet det mye på oslo, bare større og mer mangfoldig. i praha het stedet vårt "hos lille glenn". det var en liten jazzbar som lå rett ved siden av hotellet. vi var der hver eneste kveld og drakk drinker og lagde limericker (fantastisk. burde prøves.)i paris var det stedet jeg husker best en liten universitetscafé hvor jeg spiste snegler. caféen var helt rødmalt, og det satt bare "innfødte" folk der. for det meste folk som så ut som kloke professorer og som hadde lunsj med skvalder og vin. i berlin var det bahamas. en bar som var dekorert med palmer og sand over hele gulvet. de må trekke folk som faen på vinteren med tropelokking og drinker til 4 euro stykket. dessuten hadde de et utvalg som ikke lignet grisen og alle drinkene het noe som "please fuck me on the table, i am pineapple - horny" eller noe sånt. her ble man fulle alle i hop. og det ble tatt over 60 bilder med kameraet mitt. i berlin var noen folk litt småfrekke, i paris var de frekkere og i praha var de frekkest. nok sagt om det. i praha så folkene litt spisse ut. damene hadde bleiket hår med ettervekst og var glad i skinn og animalprints. i paris kunne de kle seg. det var mye dufflecoats ute og gikk og det florerte av høye personer. i berlin fantes det mange kjekke menn. og mange folk som hadde sær klesstil (i positiv forstand - de var loppemarkedannerledes). akk. ingenting som litt båssetting på sine reiser. i praha kunne jeg ønske at jeg hadde sett slottet. det skal visst være helt fantastisk. i paris kunne jeg ønske at jeg hadde fått sett theatre du soleil. ah, et teater som ikke baserer seg på billedlig realisme. i berlin kunne jeg ønske at vi hadde kommet oss på den mørklagte restauranten hvor alle som jobbet var blinde. kanskje neste gang.

Ingen kommentarer: