tirsdag, desember 4

den gamle feministen

av og til skulle jeg ønske at jeg hadde flere liv. det er så mye å ta seg til. og det er liksom det å bare velge en ting. hadde jeg vært en katt, hadde jeg brukt det andre livet til å bli kirurg. det tredje hadde jeg viet til kvinnefrigjøring i midtøsten.
er det en sak som engasjerer og provoserer meg, så er det det. jeg er en hardbarka feminist, i den grad jeg mener at orden betyr likestilling. det er et fryktelig dårlig ord, og høres ut som om det bare har noe med jenter å gjøre. i norge på 70 - tallet, gjorde det det. i norge nå, er det like mye menn som trenger likestilling - mener jeg. men i midtøsten derimot, har jeg forstått at situasjonen er en ganske annen. større grunn til provokasjon skal man lete lenge etter. kvinner som blir hengt fordi de har blitt voldtatt eller som blir drept fordi pappa ikke liker kjæresten. og ikke nok med det. men de som styrer landet er helt med på det og mener tydeligvis at dette er helt riktig å gjøre. joda. dette er helt logisk. det er slik man skal behandle andre mennesker. eller forresten. sa jeg mennesker? nei, la meg rette på det. jeg snakker om kvinner.
det er mye å ta tak i her i verden. jeg kjenner at jeg blir litt sint.

Ingen kommentarer: