tirsdag, august 26

bekymringer for framtida

jeg kjenner folk som stemmer på frp. for tiden er det norges største parti, og det bekymrer meg mildt sagt jævlig mye. hvorfor? vel, jeg har valgt en vei i livet innen teater og kulturfeltet, og det viser seg at jobbutsiktene mine vil se enda mørkere ut enn det de allerede gjør hvis frp kommer til makta. frp sier om norsk kultur at:

Norge trenger et levende kulturliv, fritt for politisk styring og

basert på personlig engasjement og frivillighet.


levende kulturliv? høres bra ut det. personlig engasjement? veldig bra. lei av alle kunstnere som mangler personlig engasjement... eller? frivillighet, ja. hmmm. lukter jeg dugnadsarbeid? joda. kulturen skal ikke støttes av staten lenger, kunstnere får finne lønn andre steder. dessverre er det slik at mye av kunsten ikke kan klare å overleve uten statsstøtte. nei, dumt for de. kunsten skal være en buissiness som alt annet. får de ikke profitt, kan de bare glemme det. kunst er tydeligvis noe som man skal tjene penger på. hvis ikke er den ikke velkommen i frp staten. derfor må man si hadet til teaterbilletter vanlige folk har råd til å betale, og ønske velkommen kunst som blir betalt av rikinger som kanskje ikke engang har peiling på hva de driver med. farvel nyskapende kulturarbeid. hmmm. dette kan bli interessant.


en av hjertesakene til frp er eldreomsorgen. jada. til og med jeg skjønner at står det mellom å gi en gammel dame mat og å gi penger til et kunstprosjekt, så er det viktigst at de primære behov blir dekket. og norge som er et så fattig land må fordele ressursene med omhu...eller? ikke noe ja takk, begge deler her i gården, nei.


akk ja. hva skal man vel gjøre. dette ble kort og fort. spent på hva som skjer høsten 2009


Ingen kommentarer: