tirsdag, august 26

feminisme?



feminist? klart det. det vil si.. det ordet er litt lite dekkende. jeg synes det er blodig urettferdig med tvangsekteskap. det er heelt klart at likestilling i mange land i verden i dag ikke er kommet lengre enn til embryostadiet. jeg blir provosert og fryktelig engasjert. lik lønn for likt arbeid er en selvfølge. jeg ler høyt av de som ikke er enige med meg i det. greia er at dette ikke kun gjelder kvinnesak. her er ordet feminisme i ferd med å bli for smalt. for hva med menns rettigheter? man kan ikke kjempe for kvinnesak uten å se på den andre parten også. man skaper ikke likestilling ved å kreve at menn gjør alt husarbeidet. skjønner at man må svinge pendelen med stor kraft for å få gang i sakene, men den skal jo ikke svinge helt over på andre siden. menn skal også få lov til å bli sminkører og frisører uten å bli stempla som homo. de skal få lov til å være sykepleiere uten at folk rundt dem lurer på når de skal begynne på legestudiet. på samme måte som damer bør få lov til å gå i militæret uten å bli stempla som feltmadrass, og de bør få velge yrker som elektriker, snekkere eller murere uten at folk er skeptiske til om de noen gang vil bli flinke nok. i dagens samfunn synes jeg det virker mer "sosialt akseptert" med en kvinnelig elektriker enn en mannlig sykepleier. vet ikke jeg. kanskje bare rare vibber jeg får. uansett burde ordet feminisme også innebære gutta. kjipt hvis kortene bare blir snudd(er det et ordtak? vet ikke jeg..) . likestilling handler i stor grad om kvinnekamp, men vi bør også gi plass til en aldri så liten mannekamp. kjære vene. nå tror jeg jeg skal ta en kaffi...

Ingen kommentarer: