fredag, september 11

Positive ting ved å bo på en liten plass

Når man bor i en storby, er det noen ting man går litt glipp av. Nemlig de små søte fordeler ved å bo i en liten by. Jeg har bare bodd i Lillehammer i snart to uker, men noen fordeler ser jeg da. Jeg skal ramse opp noen av dem her.

1. Det er ikke folk overalt. Helt seriøst. Man kan handle i butikken uten å måtte stå i kø i kassa eller ved inngang/utgang.

2. Det er rolig. Folk har et litt annet tempo her. De går rolig langs gatene og bruker god tid på å finne ut hva de skal ha til middag.

3. Folk er hyggelige. De snakker til deg i butikken. Og når de i tillegg gjør det på en litt sånn naiv, godmodig Gudbrandsdalsdialekt, blir det liksom litt ekstra hyggelig.

4. Du må ikke ut med masse penger for å få utsikt. Det kommer på kjøpet, lissom.

5. Folk på Manpower sier "Drama, sier du? Da skal vi ha deg i bakhodet, for det er itte mange her med den bakgrunnen du har." Ikke det at jeg har fått noen jobb. Bare så det er sagt.

6. Det er fint og pent. Natur vs grå bygninger - vil nok si at natur vinner, ja.

7. Det er stille. Ingen trikk som kjører forbi huset ditt kl 05 på morgenen eller fulle studenter med fuckedup døgnrytme og dårlig hørsel som er på vei til neste utested.

Jeg anbefaler alle å bo noen måneder på en liten plass en gang i løpet av livet.

Ingen kommentarer: